TTW
TTW

Filippinernes turisme står over for tilbageslag efterhånden som kinesiske ankomster falder, Sydkorea fremstår som topkilde: Giver fremtiden nye løfter?

Fredag ​​januar 10, 2025

Filippinerne nåede ikke sine ambitiøse 2024-turismemål og rapporterede 5.9 millioner internationale ankomster sammenlignet med Department of Tourisms (DOT) fremskrivning på 7.7 millioner. Turismesekretær Christina Frasco tilskrev underskuddet primært til et betydeligt fald i kinesiske rejsende, et nøglemarked for landet. DOT havde forventet over 2 millioner kinesiske besøgende, men registrerede kun 300,000 ved udgangen af ​​2024. Frasco bemærkede, at suspensionen af ​​elektroniske visa til kinesiske statsborgere, implementeret i december 2023, skabte betydelige adgangsbarrierer. Denne politik stod i kontrast til de mere tilgængelige visummuligheder, der tilbydes af nabolandene i ASEAN, som med succes tiltrak et større antal kinesiske turister.

Faldet i kinesiske ankomster fulgte også lukningen af ​​filippinske offshore-spiloperatører (POGO'er) i 2024, som, mens de adresserede kriminelle aktiviteter, eliminerede et segment af kinesiske rejsende, der var knyttet til spilindustrien. På trods af disse udfordringer registrerede turistsektoren 760 milliarder PHP i omsætning, hvilket afspejler en stigning på 9 % fra 2023. Denne omsætningsvækst fremhævede højere udgifter fra internationale besøgende, selv om det samlede antal ankomster faldt.

Nøglefaktorer bag underskuddet

Suspension af E-visum

Den ubestemte suspension af elektroniske visa for kinesiske rejsende i slutningen af ​​2023 var en væsentlig faktor i faldet. Tidligere tegnede kinesiske turister sig for over en million ankomster årligt, hvilket gør det pludselige fald til 300,000 bemærkelsesværdigt. Frasco understregede, at politikken sammen med geopolitiske spørgsmål skabte barrierer, der direkte påvirkede markedets præstationer.

POGO Ban og Market Dynamics

Lukningen af ​​POGO'er adresserede presserende bekymringer om menneskesmugling og dokumentfalsk, men fjernede også en økonomisk betydningsfuld, men kontroversiel, kilde til kinesiske besøgende. Regeringens undertrykkelse af disse operationer havde til formål at genoprette offentlig sikkerhed og integritet, men havde utilsigtede konsekvenser for antallet af turisme.

Marketingbudgetbegrænsninger

Budgetmæssige begrænsninger påvirkede også DOT's evne til at nå sine mål. Med kun 200 millioner PHP tildelt for 2024, sammenlignet med 1.2 milliarder PHP i 2023, stod afdelingen over for betydelige udfordringer med at promovere Filippinerne globalt. Kontroversen omkring "Elsk Filippinerne"-kampagnen anstrengte indsatsen yderligere, da brugen af ​​udenlandske stock-optagelser i reklamemateriale vakte udbredt kritik og påvirkede landets image.

Skiftende kildemarkeder

Sydkorea viste sig som den førende kilde for internationale turister til Filippinerne i 2024, hvilket understregede vigtigheden af ​​at diversificere indgående markeder. DOT planlægger at styrke båndene til andre regioner, herunder Japan, USA og Europa, for at reducere afhængigheden af ​​et indre marked. Skræddersyede kampagner, strategiske partnerskaber og vægt på nye markeder kan hjælpe Filippinerne med at genopbygge sin turismebase.

Omsætningsvækst på trods af lavere ankomster

Stigningen på 9 % i turismeindtægter til 760 milliarder PHP understregede ændrede rejseadfærd. Besøgende syntes at bruge mere pr. rejse, hvor mange valgte aktiviteter af højere værdi og længere ophold. Dette skift tyder på, at fokus på kvalitet frem for kvantitet kunne være en levedygtig strategi for den filippinske turismesektor fremadrettet.

Lektioner fra ASEAN-naboer

Filippinernes erfaringer fremhæver vigtigheden af ​​strømlinede visumprocesser og tilgængelige politikker for at tiltrække turister. Nabolandene i Sydøstasien har indført elektroniske visumsystemer og muligheder for visum ved ankomst, hvilket sikrer en konkurrencefordel i regionen. At lære af denne praksis kan hjælpe Filippinerne med at genvinde sin position som et yndet rejsemål for kinesiske rejsende og andre.

Bredere konsekvenser for rejsebranchen

De udfordringer, som Filippinerne står over for, afspejler bredere tendenser inden for global turisme. Destinationer, der er afhængige af specifikke markeder, skal diversificere for at afbøde risici forbundet med geopolitiske og administrative skift. Rejsebranchen skal også investere i marketingstrategier, der prioriterer autenticitet og bæredygtighed, især i en tid, hvor forbrugernes tillid og engagement er altafgørende.

Anbefalinger til genopretning

Nøgleforsøg

Filippinernes kampe for at nå deres turismemål for 2024 understreger kompleksiteten ved at operere i et dynamisk globalt rejselandskab. Mens geopolitiske faktorer og politiske beslutninger påvirkede resultaterne, var industriens modstandsdygtighed tydelig i dens omsætningsvækst. Fremover skal DOT prioritere strategier, der strømliner adgangsprocesser, diversificerer kildemarkeder og forbedrer salgsfremmende indsats. Ved at løse disse udfordringer kan Filippinerne positionere sig som en konkurrencedygtig og bæredygtig destination, der fremmer langsigtet vækst og stabilitet i turistsektoren.

Del på:

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

Relaterede sider

Kommentarer:

Giv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Vælg dit sprog

PARTNERE

på-TTW

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

Jeg ønsker at modtage rejsenyheder og opdatering af handelsbegivenheder fra Travel And Tour World. jeg har læst Travel And Tour World'sFortrolighed.